یکشنبه ۲۷ مهر ۰۴

لینک سازی یعنی چه؟

۱ بازديد
 

به فرایند ایجاد پیوند میان صفحه ‌های یک وب سایت در هدایت کاربردی و مفید ربات ‌های گوگل و کاربران، لینک بیلدینگ گویند که موجب کسب تجربه کاربری و بهبود ایندکس صفحات و بالا رفتن زمان حضور کاربران در سایت خواهد شد. این یک فعالیت پیچیده است که همراه با روش و تکنیک ‌های مختلف انجام می شود. ساختن لینک در دیجیتال مارکتینگ‌ ها بسیار اهمیت دارد؛ زیرا با این کار می توان سایت خود را با دیگر سایت‌ ها پیوند داد و توسط لینک بیلدینگ خدمات و محصولات خود را بیشتر معرفی کرد که با این فرایند موجب بالا رفتن بازدید ها از وب سایت شده و میزان فروش از سایت هم بیشتر خواهد شد؛ پس بهتر است همراه ساختن لینک با اشتباهات رایج در لینک سازی هم آشنا شوید.

 

 

 

انواع مختلف لینک سازی

در پروسه اجرای ساختن لینک معمولا لینک ‌های مختلفی ایجاد می شود که هر کدام کاربردهای خاصی دارند و مورد استفاده قرار می گیرند. می توان از لینک ‌های پرطرفدار امروزی به بک لینک کامنتی اشاره کرد که توسط پیوند های بخش نظرات و یا کامنت سایت ‌های مختلف بارگذاری می شود. به طور کلی لینک ‌ها در پروسه ‌های ساختن در دسته ‌های مختلفی هستند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

 

لینک ‌های نوفالو: این لینک ها از لحاظ موتور جستجو در نقطه مقابل لینک فالو قرار می گیرند که به صفحه یا محتوا در وب سایت‌ های دیگر تمرکز نمی کنند.

لینک ‌های UGC: این لینک ‌ها هم از طریق کاربران در دیگر سایت ‌ها بارگذاری می شود و مالکان سایت در بارگذاری و تولید آن نقشی ندارند.

لینک ‌های Sponsored یا اسپانسری: این لینک ‌ها هم لینک‌ هایی هستند که برای بارگذاری آنها در سایت ‌های دیگر پول و هزینه دریافت می شود.

لینک ‌های فالو: این مدل لینک ‌ها هم به موتورهای جستجوگر متمرکز می شوند که به تولید محتوا و موضوع سایت اشاره دارد و با آشنا شدن با انواع مختلف لینک بیلدینگ به اشتباهات رایج لینک سازی هم خواهیم پرداخت.

اشتباهات رایج در لینک سازی

اگر ساختن لینک های داخلی به صورت اشتباه انجام شود، می تواند در کسب رتبه‌ های وب سایت در گوگل و موفقیت سایت خسارات و صدمه‌ های جبران ناپذیر را وارد کند؛ پس باید در سئوی داخلی به پیوند های داخلی توجه بیشتری کرد. به چند نمونه از اشتباهات رایج در لینک سازی در ادامه اشاره می کنیم.

بررسی تاثیر لینک‌ های PBN بر سئو + نکات مهم

۱ بازديد
 

 

سئو آن چیزی است که باعث می شود وب سایت شما در میان میلیون ها سایت دیگر دیده شود و مخاطب ها بتوانند شما را پیدا کنند. بهینه سازی سایت که در واقع نام دیگر سئو است انواع مختلفی دارد که سئوی داخلی و سئوی خارجی از شناخته شده ترین ها هستند. یکی از کارهای مهمی که در سئوی خارجی انجام داده می شود لینک سازی است، به این کار لینک سازی خارجی هم می گویند. لینک‌ PBN هم یک نمونه از لینک سازی خارجی است که امروز می خواهیم درباره آن با یکدیگر صحبت کنیم. ساخت لینک برای سایت ها از این نظر اهمیت دارد که هر لینک به عنوان یک اعتبار و رای اعتماد به سایت و صفحه شما می باشد. وقتی یک صفحه شما لینک خارجی یا همان بک لینک دریافت می کند یعنی به شما اعتماد کرده و این برای موتورهای جستجو ارزشمند است.

 

مزایای لینک‌ PBN برای سئوی سایت

لینک‌ PBN یکی از روش های لینک سازی خارجی است و برخی از معایب و مشکلات لینک های خارجی را ندارد به همین دلیل سئوکارها را برای استفاده از این روش وسوسه می کند.

 

تسلط بر تعداد و نوع لینک های ساخته شده

از مزیت هایی که لینک‌ PBN می تواند داشته باشد امکان مدیریت کردن لینک هایی است که می سازید و به این ترتیب لینک های مرتبط و با ارزشی ساخته می شوند. چون همان طور که می دانید هر لینک خارجی که ساخته می شود ارزشمند نیست و حتی ممکن است به سئوی سایت تان آسیب برساند. اما از آن جایی که سایت ها، محتواها و لینک ها در روش لینک سازی‌ PBN دست خودتان است می توانید از بروز این آسیب پیشگیری کنید، این اصلی ترین دلیل علاقه کارشناسان سئو به لینک‌ PBN بود یا هست. دلایل دیگری هم وجود دارد که به نحوی زیر مجموعه همین موضوع قرار می گیرند، مثلا امکان انتخاب اینکه کدام لینک از چه دامنه ای به سایت تان اشاره کند که بسیاری از مشکلات لینک سازی خارجی را حل می کند.

 

سریع تر و ارزانتر از لینک سازی خارجی ارگانیک

ساخت لینک‌ PBN سریع و ارزان به نظر می رسد، به راحتی دامنه های در احال انقضا خریداری می شوند و اعتبار آن ها به صفحه مورد نظر منتقل می شود. اما موضوع همیشه به همین سادگی نیست و ربات های گوگل هم همواره در حال قوی تر کردن درک شان نسبت به انواع روش های سئو و لینک سازی هستند. حتی لینک سازی های خارجی که توسط خودتان انجام می شود برای گوگل باید کاملا ارگانیک و طبیعی جلوه کند تا بتوانید امتیاز مورد نظر را بگیرید که انجام این کار هم مشکلات خودش را دارد.

 

آیا لینک‌ PBN می تواند به سئوی سایت آسیب بزند؟

لینک‌ PBN در صورتی می تواند مفید باشد که ارگانیک جلوه کند اما آیا چنین لینکی می تواند جایگاهش را حفظ کند. بیایید کمی درباره نحوه اثرگذاری لینک‌ PBN صحبت کنیم و به مشکلاتی که ممکن است بعدا با آن ها روبرو شویم نگاهی بیندازیم.

 

لینک‌ PBN در صورتی می تواند مفید باشد که ارگانیک جلوه کند اما آیا چنین لینکی می تواند جایگاهش را حفظ کند. بیایید کمی درباره نحوه اثرگذاری لینک‌ PBN صحبت کنیم و به مشکلاتی که ممکن است بعدا با آن ها روبرو شویم نگاهی بیندازیم.

 

افت کیفیت محتوای سایت

دامنه ای که به قصد لینک سازی‌ PBN خریده اید پس از مدتی با افت کیفیت محتوا مواجه می شود و با افت ارزش محتوا، عملا رتبه دامنه هم کاهش پیدا می کند و به این ترتیب لینک سازی از دامنه ای که در حال از دست دادن ارزشش می باشد مفید به نظر نمی رسد. اگر هم قصد سرمایه گذاری روی محتوای چنین سایتی را داشته باشید به بودجه و زمان نیاز خواهید داشت.

 

لینک‌ PBN قابل شناسایی است

دامنه هایی که به نیت ساخت لینک‌ PBN خریداری می شوند به نام شما خواهند بود و اصلا جالب نیست که مدام از دامنه های خودتان، به سایت خودتان لینک دهید به این امید که قابل ردیابی نیستند چون این روش به راحتی خودش را نشان می دهد. حتی اگر دامنه به نام خودتان نباشد باز هم خرید هاست از یک شرکت و آی پی های یکسان قابل شناسایی هستند و به راحتی ساختگی بودن لینک ها مشخص خواهد شد.

چرا ساخت شناسه ایرنیک برای دامنه اهمیت دارد؟

۴ بازديد
 

این شناسه به نوعی هویت صاحب دامنه را تایید می کند و نشان دهنده اعتبار شما می باشد. با یکبار ساخت شناسه ایرنیک می توانید به تعداد دلخواه دامنه ثبت کنید و نیاز نیست برای هر دامنه، به طور جداگانه اقدام با ساخت شناسه نمایید. البته همواره مالکیت دامنه مهم است که در تنظیم های بعدی ثبت دامنه امکان تغییر یا تعیین رابط ها وجود دارد. بنابراین ساخت شناسه ایرنیک به شما امکان می دهد تا با یک یوزرنیم و پسورد دامنه های متعددی را ثبت، تمدید و مدیریت کنید.

 

ساخت شناسه ایرنیک برای دامنه

برای ثبت دامنه یا ساخت شناسه نیاز به مراجعه حضوری به دفتر ایرنیک نمی باشد و تمام مراحل، الکترونیکی و از طریق وب سایت صورت می گیرد. اگر بار اول تان باشد که برای ثبت دامنه به سایت ایرنیک مراجعه می کنید احتمالا نسبت به ساده یا پیچیده بودن فرایند نگران باشید اما این یکی از ساده ترین قدم ها برای داشتن وب سایت است و قرار نیست این کار چالشی برایتان داشته باشد.

 

با اعتماد به نفس وارد سایت ایرنیک شوید و صفحه را کمی به طرف پایین اسکرول کنید. روی گزینه ساختن شناسه کاربری کلیک کنید. صفحه جدیدی برایتان باز می شود که تمام اطلاعات و مراحلی که برای ثبت دامنهir به آن نیاز دارید، به طور کلی برایتان نوشته شده است. تا یادم نرفته است خدمت تان عرض کنم که می توانید به طور مستقیم نیز وارد صفحه ساخت شناسه کاربری ایرنیک شوید و نیاز نیست حتما از صفحه اصلی سایت، به این صفحه مراجعه کنید.

 

آشنایی با صفحه ساخت شناسه کاربری ایرنیک

در زمان نگارش این مقاله 5 کادر با پس زمینه رنگی در صفحه ساخت شناسه ایرنیک وجود دارد که راهنمای شما برای انتخاب نوع دامنه هستند. ممکن است بعد ها تغییرات کمی در آن به وجود بیاید اما کلیات کار همان است و با یکبار انجام دادن، می توانید با تغییرات بعدی نیز سازگار شوید.

دو کادر اولی بیشتر از بقیه استفاده می شوند چون اغلب دامنه ها یا شخصی هستند و یا شرکتی که با توجه به مالکیت دامنه ای که قصد ثبت آن را دارید باید روی دکمه تکمیل فرم و دریافت شناسه کلیک کنید.

 

آدرس ایمیل برای ساخت شناسه ایرنیک

ساخت شناسه با وارد کردن آدرس ایمیل شروع می شود که لازم است از یک آدرس ایمیل فعال استفاده کنید تا در مواقع لزوم بتوانید به آن دسترسی داشته باشید. نه تنها ایمیل فعالسازی شناسه ایرنیک شما به این آدرس، بلکه کلیه اطلاع رسانی های بعدی ایرنیک نیز از همین طریق می باشد و بهتر است ایمیلی باشد که به طور مرتب آن را چک می کنید. پس از وارد کردن آدرس ایمیل، لینکی به ایمیل شما ارسال می شود که باید روی آن کلیک کنید تا بتوانید وارد مرحله بعدی ساخت شناسه بشوید.

 

مرحله وارد کردن مشخصات شناسه کاربری

در این مرحله یک سری مشخصات از شما خواسته می شود که با پر کردن و تایید آن شناسه شما ساخته خواهد شد. دقت کنید که برای ثبت دامنه ملی و ساخت شناسه ایرنیک باید مشخصات تان را دقیق و صحیح وارد کنید تا از مشکلات بعدی جلوگیری شود. پس از مرحله بازنگری و امضا ساخت شناسه ایرنیک شما به پایان می رسد و از این به بعد می توانید دامنه های دلخواه خود را ثبت کنید.

 

امضای تعهد نامه در ساخت شناسه ایرنیک

قبل از نهایی شدن ساخت شناسه ایرنیک درصورتی که دامنه شما حقیقی باشد یک تعهدنامه به ایمیل تان ارسال می شود که لازم است از آن پرینت بگیرید، بخوانید و پس از امضا کردن تصویر آن را در قسمت خواسته شده در سایت ایرنیک بارگذاری کنید. اگر هم دامنه مورد نظر شما حقوقی است لازم به ارسال مدارکی درباره شرکت تان می باشد که به طور دقیق مشخص شده اند. پس از آن شناسه شما با موفقیت ساخته شده است و می توانید دامنه تان را در صورت آزاد بودن ثبت نمایید.

 

خطا در ساخت شناسه ایرنیک

معمولا ساخت شناسه کاربری در ایرنیک آسان و بدون مشکل می باشد اما گاهی ممکن است در مرحله نهایی با یک خطا، نیاز به اقدام دوباره باشد. در این صورت بدون نگرانی یا امتحان کردن های مکرر چند دقیقه یا چند ساعت دیگر اقدام به ساخت شناسه کاربری ایرنیک نمایید. معمولا چنین مشکلاتی خود به خود برطرف می شوند و نیاز به نگرانی وجود ندارد. پس از ساخت شناسه کاربری و ثبت دامنه چند ساعت طول می کشد تا دامنه شما آماده استفاده شود که اگر خواهان وب سایت باشید، با کمی حوصله این مرحله را نیز بدون مشکل پشت سر خواهید گذاشت. زمان گفته شده برای اغلب نام های دامنه عمومیت دارد اما احتمال دارد که تا 3 روز نیز طول بکشد، هر چند که دامنه های ثبتی ما بدون مشکل و در همان ساعات اولیه تایید شده اند.

ساخت شناسه ایرنیک برای افرادی که می خواهند وب سایت شان را خودشان طراحی کنند یا برای شرکت هایی که خدمات دامنه، هاست و طراحی سایت را ارائه می دهند الزامی است اما همان طور که ملاحظه کردید این کار هیچ پیچیدگی ندارد و معمولا با صرف چند دقیقه وقت قابل انجام است. مجریان نیز می تواند دامنه های مورد نظر شما را به همراه خدمات طراحی سایت خدمت تان ارائه دهد.

منبع: https://mojrianweb.com/

نرخ بازگشت سئو چیست و چرا قلب استراتژی دیجیتال شماست؟

۵ بازديد
 

نرخ بازگشت سئو به عنوان یکی از اصطلاحات تخصصی سئو در ساده‌ ترین تعریف، معیاری برای سنجش سودآوری سرمایه‌گذاری شما در فعالیت‌ های بهینه‌ سازی موتورهای جستجو است. این نرخ به شما می‌گوید در ازای هر تومان یا دلاری که برای سئو خرج می‌کنید، چقدر سود خالص کسب کرده‌اید. محاسبه دقیق آن، مهِی را از روی اثربخشی کمپین‌ های سئو کنار می‌زند و به شما امکان می‌دهد عملکرد واقعی تلاش‌هایتان را ببینید. بدون دانستن این نرخ، ادامه سرمایه‌گذاری بر سئو مانند حرکت در مسیری ناشناخته بدون قطب‌نماست. شما نمی‌دانید کدام تاکتیک‌ها واقعاً نتیجه می‌دهند و منابع باارزش خود را چگونه باید بهینه‌سازی کنید.

 

چگونه نرخ بازگشت سرمایه سئو را محاسبه کنیم؟

محاسبه نرخ بازگشت سئو نیازمند پیوند زدن داده‌های سئو با نتایج مالی واقعی کسب‌وکار است. فرمول پایه آن بسیار ساده به نظر می‌رسد:

 

(سود خالص حاصل از سئو – هزینه‌ های سئو) / هزینه‌ های سئو) × ۱۰۰ = نرخ بازگشت سرمایه سئو (%)

 

اما اجرای عملی این فرمول چالش‌های خود را دارد. ابتدا باید تمام هزینه‌های مرتبط با سئو را دقیقاً شناسایی و جمع‌آوری کنید. این هزینه‌ها شامل دستمزد تیم داخلی یا پیمانکاران خارجی، هزینه ابزارهای تحلیل سئو، هزینه تولید محتوا، هزینه لینک‌ سازی و هرگونه هزینه عملیاتی دیگر مرتبط با پروژه می‌شود. سپس باید سود خالص حاصل از سئو را محاسبه کنید. این مرحله حیاتی نیازمند ردیابی دقیق مشتریان و درآمدی است که مستقیماً از ترافیک ارگانیک موتورهای جستجو ناشی می‌شود. استفاده از ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس (با تنظیم اهداف و ارزش گذاری آنها) و پیوند دادن آن با داده‌های CRM برای ردیابی مشتریان از اولین کلیک تا خرید، در این مرحله بسیار کلیدی است.

 

چه عواملی روی نرخ بازگشت سئو شما تأثیر می‌گذارد؟

نرخ بازگشت سرمایه سئو شما تحت تأثیر مجموعه پیچیده‌ای از عوامل داخلی و خارجی قرار دارد. کیفیت اجرا در صدر این عوامل قرار می‌گیرد. یک استراتژی سئوی ضعیف، تحقیق ناکافی کلمات کلیدی، محتوای بی‌کیفیت یا تکنیکال سئوی نادرست، به سادگی بازدهی را کاهش می‌دهند. رقابت در صنعت شما نیز نقش بزرگی ایفا می‌کند. رقابت بر سر کلمات کلیدی بسیار پررقابت و پرهزینه در بازارهای اشباع شده، اغلب نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر و صبر طولانی‌تر برای دیدن بازدهی است. مدت زمان عامل دیگری است که باید در نظر بگیرید. سئو یک استراتژی بلندمدت است. معمولاً ماه‌ها طول می‌کشد تا تلاش‌ها به ثمر بنشینند و نتایج پایدار ایجاد کنند. انتظار بازدهی سریع و بالا در ماه‌های اول معمولاً واقع‌بینانه نیست. همچنین، توانایی شما در تبدیل ترافیک ارگانیک به مشتری و درآمد، تأثیر مستقیمی بر نرخ بازگشت سرمایه دارد. حتی اگر ترافیک بالایی جذب کنید، اگر سایت تجربه کاربری ضعیفی داشته باشد یا فرآیند خرید پیچیده باشد، این ترافیک به درآمد تبدیل نمی‌شود.

طراحی سایت با هوش مصنوعی چیست؟

۴ بازديد
 

طراحی وب سایت روش های متعددی دارد که همگی استاندارد و قابل قبول هستند. روش هایی که کدنویسی آن ها از پله صفر شروع می شود و همه چیز به صورت اختصاصی طراحی می شود تا استفاده از CMS هایی مثل وردپرس یا اخیرا استفاده از هوش مصنوعی. استفاده از هوش مصنوعی در طراحی سایت به این صورت است که با استفاده از یک سری دستور یا درخواست که به هوش مصنوعی می دهید، کدهای مربوط به وب سایت مورد نظر شما به طور اتوماتیک تولید می شود و اگر بار اول تان است که با این موضوع مواجه می شوید احتمالا از اینکه امکان طراحی سایت با هوش مصنوعی وجود دارد، شگفت زده شده باشید.

 

در طراحی سایت با هوش مصنوعی امکانات و ویژگی هایی که می خواهید وب سایت شما داشته باشد توسط دستورات خودتان و به وسیله هوش مصنوعی ساخته می شود و شما بدون درگیری با چالش های کدنویسی یا توسعه CMS ها و سازگاری افزونه ها، به این فرصت جذاب دست پیدا می کنید.

 

هوش مصنوعی گوگل بارد (جمینای) نسل جدیدی از مدل ‌های زبانی هوشمند گوگل است که توانایی درک و تولید متن را با دقت بالا ارائه می‌ دهد.

 

چالش استفاده از هوش مصنوعی در طراحی سایت

تقریبا هیچ مسیری وجود ندارد که بدون سختی باشد و هوش مصنوعی هم با وجود اینکه بعضی از مشکلات قبلی را حل می کند اما خودش چالش های جدیدی به وجود می آورد. با سبک و سنگین کردن چالش استفاده از هوش مصنوعی در طراحی سایت، مشخص می شود که این مسیر برای چه کسانی مناسب است.

مزایای استفاده از هوش مصنوعی در طراحی سایت

استفاده از هوش مصنوعی در طراحی سایت مزیت هایی دارد که در وهله اول توجه افراد را جلب می کند و وسوسه انگیز هم هستند، مخصوصا که می توان این کار تخصصی و حرفه ای را بدون دانش کدنویسی انجام داد.

 

هزینه پایین

کمتر شدن هزینه های اقتصادی طراحی سایت با استفاده از هوش مصنوعی آنقدر مهم است که به تنهایی آپشن قابل توجهی برای استفاده از هوش مصنوعی در طراحی سایت می باشد. این موضوع برای افراد یا کسب و کارهایی که نسبتا جدید هستند و بودجه کافی برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف را ندارند مهم تر می شود.

 

زمان کمتر

صرف زمان کمتر نسبت به کدنویسی اختصاص از مزایای دیگر طراحی سایت با هوش مصنوعی است. این موضوع حتی برای طراحان حرفه ای سایت اهمیت بالایی دارد چون مشتری ها دوست دارند پروژه شان را در کمترین زمان تحویل بگیرند.

 

تعاملی و اختصاصی

ممکن است ویژگی های خاصی در رابطه با نحوه تعامل بازدید کننده ها با سایت تان در نظر داشته باشید که با کدنویسی اختصاصی پیچیدگی هایی برایتان داشته باشد اما گنجاندن سلیقه خودتان در سایتی که با هوش مصنوعی ساخته شده است به مراتب ساده تر باشد.

الگوریتم گوگل دنس چیست؟

۷ بازديد
 

از جمله الگوریتم های گوگل که توسط آن سایت ‌ها را مورد بررسی و آزمایش قرار می دهد، سیستم گوگل دنس است که باعث می شود رنگ سایت کاربران در گوگل بالا و پایین شود. این بررسی ‌های گوگل کاری سخت و دشوار است و احتمال دارد که گوگل برای چند هفته یا چند روز ایندکس سایت ‌ها را حذف کرده و بعد از اتمام آزمایش‌ ها و بررسی ‌ها، ایندکس سایت‌ ها را بازگرداند. حتی ممکن است برای چند روزی سایت کلا از نتیجه‌ های جستجوی گوگل هم حذف شود. حالا سوال این است که نظرات درباره گوگل دنس چیست؟

 

باید گفت که الگوریتم چندان بدی نبوده و احتمال دارد که به صورت طبیعی هر سایتی به آن گرفتار شود. نکته مسئله ‌دار این است که گوگل زمان تعیین شده ‌ای را برای انجام این آزمایش‌ های خود ارائه نمی کند و زمانی که این کار رخ می دهد، بیشتر وب مسترها نگران و دچار استرس می شوند و با خرید بک لینک یا کد نویسی تلاش می کنند خود را در نتیجه جستجو بالاتر و پررنگ ‌تر نشان دهند.

 

سیستم گوگل دنس معمولا کدام سایت ‌ها را مورد هدف قرار می دهد؟

با توجه به توضیحاتی که در مورد گوگل دنس چیست داده شد، باید متذکر شویم که گوگل دنس معمولا سایت‌ های مشخص و خاصی را مورد آزمایش قرار نمی دهد؛ یعنی میزان فعالیت هر سایت معیاری برای سیستم گوگل دنس نیست؛ ولی معمولا سایت ‌هایی مورد هدف گوگل دنس قرار می گیرند که دارای ویژگی‌ های زیر باشند:

 

وب سایت ‌هایی که قدرت موبایلی فرندلی را نداشته باشند و در شبکه‌ های اجتماعی مختلف هم مشاهده نشوند و در صفحات قافل بخش کامنت را نمی گذارند.

برخی از سایت ‌هایی که هدف ‌ها و استانداردهای گوگل را رعایت نمی کنند؛ یعنی با انجام روش‌ های سئو سیاه به سرقت محتوا یا کپی کردن از دیگر سایت ‌ها می پردازند و لینک ‌های زیاد هم ایجاد کرده یا خریداری می کنند و حتی به اسپم کردن لینک می پردازند سایت ‌هایی هستند که مورد هدف گوگل دنس قرار می گیرند.

وب سایت ‌هایی که کلمات جدید کلیدی به کار می برند هم مورد توجه گوگل دنس قرار می گیرند؛ البته بیشتر سایت ‌هایی که از دامنه تاسیس تازه و جدیدی برخوردارند، معمولا الگوریتم دنس گوگل آنها را هدف قرار نمی دهد.

در نهایت وب سایت ‌هایی که به درستی سئو سایت خود را انجام نمی دهند و در صفحه خود لینک ‌های درونی ندارند، سرعت لود صفحه آنها پایین است و هدف مشخصی از کسب و کار آنها مشخص نیست و حتی در سایت خود مطلب نامربوط انتشار می دهند و به کاربران در رضایت آنها توجهی نشان نمی دهند، هدف الگوریتم گوگل دنس قرار می گیرند.

نرخ بازگشت سئو چیست و چرا قلب استراتژی دیجیتال شماست؟

۸ بازديد
 

نرخ بازگشت سئو به عنوان یکی از اصطلاحات تخصصی سئو در ساده‌ ترین تعریف، معیاری برای سنجش سودآوری سرمایه‌گذاری شما در فعالیت‌ های بهینه‌ سازی موتورهای جستجو است. این نرخ به شما می‌گوید در ازای هر تومان یا دلاری که برای سئو خرج می‌کنید، چقدر سود خالص کسب کرده‌اید. محاسبه دقیق آن، مهِی را از روی اثربخشی کمپین‌ های سئو کنار می‌زند و به شما امکان می‌دهد عملکرد واقعی تلاش‌هایتان را ببینید. بدون دانستن این نرخ، ادامه سرمایه‌گذاری بر سئو مانند حرکت در مسیری ناشناخته بدون قطب‌نماست. شما نمی‌دانید کدام تاکتیک‌ها واقعاً نتیجه می‌دهند و منابع باارزش خود را چگونه باید بهینه‌سازی کنید.

 

چگونه نرخ بازگشت سرمایه سئو را محاسبه کنیم؟

محاسبه نرخ بازگشت سئو نیازمند پیوند زدن داده‌های سئو با نتایج مالی واقعی کسب‌وکار است. فرمول پایه آن بسیار ساده به نظر می‌رسد:

 

(سود خالص حاصل از سئو – هزینه‌ های سئو) / هزینه‌ های سئو) × ۱۰۰ = نرخ بازگشت سرمایه سئو (%)

 

اما اجرای عملی این فرمول چالش‌های خود را دارد. ابتدا باید تمام هزینه‌های مرتبط با سئو را دقیقاً شناسایی و جمع‌آوری کنید. این هزینه‌ها شامل دستمزد تیم داخلی یا پیمانکاران خارجی، هزینه ابزارهای تحلیل سئو، هزینه تولید محتوا، هزینه لینک‌ سازی و هرگونه هزینه عملیاتی دیگر مرتبط با پروژه می‌شود. سپس باید سود خالص حاصل از سئو را محاسبه کنید. این مرحله حیاتی نیازمند ردیابی دقیق مشتریان و درآمدی است که مستقیماً از ترافیک ارگانیک موتورهای جستجو ناشی می‌شود. استفاده از ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس (با تنظیم اهداف و ارزش گذاری آنها) و پیوند دادن آن با داده‌های CRM برای ردیابی مشتریان از اولین کلیک تا خرید، در این مرحله بسیار کلیدی است.

 

چه عواملی روی نرخ بازگشت سئو شما تأثیر می‌گذارد؟

نرخ بازگشت سرمایه سئو شما تحت تأثیر مجموعه پیچیده‌ای از عوامل داخلی و خارجی قرار دارد. کیفیت اجرا در صدر این عوامل قرار می‌گیرد. یک استراتژی سئوی ضعیف، تحقیق ناکافی کلمات کلیدی، محتوای بی‌کیفیت یا تکنیکال سئوی نادرست، به سادگی بازدهی را کاهش می‌دهند. رقابت در صنعت شما نیز نقش بزرگی ایفا می‌کند. رقابت بر سر کلمات کلیدی بسیار پررقابت و پرهزینه در بازارهای اشباع شده، اغلب نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر و صبر طولانی‌تر برای دیدن بازدهی است. مدت زمان عامل دیگری است که باید در نظر بگیرید. سئو یک استراتژی بلندمدت است. معمولاً ماه‌ها طول می‌کشد تا تلاش‌ها به ثمر بنشینند و نتایج پایدار ایجاد کنند. انتظار بازدهی سریع و بالا در ماه‌های اول معمولاً واقع‌بینانه نیست. همچنین، توانایی شما در تبدیل ترافیک ارگانیک به مشتری و درآمد، تأثیر مستقیمی بر نرخ بازگشت سرمایه دارد. حتی اگر ترافیک بالایی جذب کنید، اگر سایت تجربه کاربری ضعیفی داشته باشد یا فرآیند خرید پیچیده باشد، این ترافیک به درآمد تبدیل نمی‌شود.